Faktura
Vi sender ut faktura månedlig.
Vi sender ut faktura månedlig.
For privatkunder tilbyr vi følgende faktura typer: Papir, elektronisk, epost eller avtalegiro.
For bedrifter tilbyr vi vi følgende faktura typer: EHF, papir eller epost.
Dersom du er usikker på hvilken type abonnement du har kan du sjekke Min Side eller ta kontakt med oss på mail, telefon 32 78 46 40 eller via kontaktskjema.
Du finner kopi av dine fakturaer på Min Side.
- Logg inn på Min Side.
- Trykk på «Kundestøtte».
- Trykk på «Faktura».
Her kan du laste ned fakturaene dine som PDF-dokumenter.
Har du eFaktura finner du også fakturakopier i nettbanken din.
Når du er totalkunde hos oss får du rabatt på både TV og internett. Med Himepakken utgjør da 60% av prisen internett og 40% TV.
For å motta eFaktura må du først ha registrert dette i nettbanken. I tillegg er det viktig at kontaktopplysningene dine registrert hos oss stemmer overens med kontaktopplysningene i banken.
Husk at du kan sjekke hvilke opplysninger du har registrert hos oss på Min Side
NB: Vårt fakturasystem støtter kun eFaktura til privatkunder, ikke til bedriftskunder.
For å opprette avtalegiro, må du gå via banken din. Hvis du er usikker på hvordan dette giøres i din bank anbefaler vi deg å kontakte banken direkte.
Her finner du linker til informasjon bankene selv har lagt ut om avtalegiro:
Det kan være flere grunner til at avtalegiro ikke fungerer.
En av de vanligste grunnene vi ser er at det tar tid fra man har opprettet avtalegiro til den er aktiv. Her opplyser de fleste bankene om at det tar 4-8 uker fra du har opprettet avtalegiro til den er aktiv.Vi anbefaler å kontakte banken din direkte for mer informasjon rundt Avtalegiro.
NB! Vårt fakturasystem støtter kun avtalegiro til privatkunder, ikke til bedriftskunder.
AvtaleGiro er en avtale mellom deg og banken som gjør at fakturaen blir betalt automatisk ved forfallsdato. Dersom du kun har AvtaleGiro som er en betalingsmetode, og ikke en faktureringsmetode vil du fortsatt få papirfaktura i posten. Vi er pliktet til å sende ut detaljert faktura.
Når du mottar en purring, skyldes det at betalingen ikke er registrert hos oss innen forfallsdato. Dersom du allerede har betalt fakturaen og betalingen samtidig har krysset purringen, kan du se bort fra påminnelsen. Vær imidlertid oppmerksom på at det kan ta opptil to virkedager før betalingen er synlig i våre systemer. Sjekk gjerne i nettbanken at beløpet faktisk er trukket før du tar kontakt med kundesenteret. Hvis betalingen ikke foreligger innen fristen (Inkassovarsel), vil tjenesten bli stengt uten ytterligere varsel. Ved eventuell gjenåpning etter stenging på grunn av manglende betaling, vil det påløpe et gjenåpningsgebyr.
EHF (Elektronisk Handelsformat) er utviklet for elektronisk fakturering mellom bedrifter og offentlige virksomheter, og krever at mottakeren er:
- Registrert i ELMA-registeret (Elektronisk mottakerregister for EHF),
- En virksomhet med organisasjonsnummer, og i stand til å motta EHF-faktura via et ERP- eller regnskapssystem.
Privatpersoner har ikke organisasjonsnummer og er ikke registrert i ELMA, så det er teknisk umulig å sende EHF-faktura.
Dersom du er privatkunde i dag, har organisasjonsnummer og er registrert i ELMA, kan du endre ditt abonnement fra privat til bedrift. Ta kontakt med oss så hjelper vi deg.
Merk at bedriftsabonnement har andre priser enn privat, så endringen kan medføre høyere månedlig kostnad.
Ja, dersom du får fakturaen som eFaktura, kan du også få fakturaen din direkte i Vipps-appen. For å få dette til må du ha aktivert eFaktura i nettbanken din, og i tillegg aktivere visning av regninger i Vipps. Når dette er på plass, vil du kunne se, godkjenne og betale fakturaene dine enkelt i Vipps appen.
Les mer om hvordan du gjør det på Vipps sine nettsider: vipps.no/regninger.